Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ri.unsam.edu.ar/handle/123456789/2314
Title: | Networking Regionalism: Long-Distance Performativity In The International Mail Art Network | Authors: | Gilber, Zanna | Keywords: | NETWORK;REDES;MAIL ART;ARTE CORREO;BRAZIL;BRASIL | Issue Date: | Nov-2017 | Publisher: | Universidad Nacional de San Martín. UNSAM Edita | Source: | Gilbert, Zanna (2017). “Networking Regionalism: Long-Distance Performativity In The International Mail Art Network”, TAREA, 4 (4), pp. 84-96 | Series/Report no.: | Anuario TAREA : Arte contemporáneo (noviembre 2017), 4(4). | Abstract: | En los años ochenta, Recife, ciudad del noroeste de Brasil, se convirtió en un gran núcleo para la red internacional de arte correo. Si a lo largo del siglo XX, un regionalismo ocasionalmente desafiante del noreste marca la producción de los escritores, artistas e intelectuales de Pernambuco, ¿cómo se encontrará esta instancia cultural con la acelerada internacionalización de los sistemas de comunicación, que derivó en la formación de redes artísticas transnacionales cada vez más grandes? Este ensayo explora cómo las preocupaciones locales, registradas a través de performances, intervenciones urbanas y obras que colocan en primer plano la vida cotidiana de la ciudad, se intersectan con cuerpos de materia –obras de arte correo– que viajaron por cuenta del artista, transfiriendo sus cuerpos o sus localizaciones al variado contexto mundial. Ambas actividades paralelas estaban elementalmente unidas como expresiones de lo local e inmediato y como desplazamientos de estas experiencias hacia otras localidades. In the 1980s, the northeastern Brazilian city of Recife became a major hub for the international mail art network. If an occasionally defiant northeastern regionalism marks the production of Pernambucan writers, artists and intellectuals throughout the 20th century, how would this cultural stance meet with the accelerated internationalisation of communication systems that led to the formation of increasingly cross-national artistic networks? This essay explores how local concerns, registered through performance, urban interventions and works that foreground the everyday life of the city, intersected with bodies of matter—mail art works—that travelled on behalf of the artist, transferring their bodies or their localities into varied worldwide contexts. These parallel activities were elementally conjoined both as expressions of the local and immediate and as displacements of these experiences to other localities. |
Description: | Artículo de anuario |
URI: | http://ri.unsam.edu.ar/handle/123456789/2314 | ISSN: | 2469-0422 | Rights: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | Núm. 4 (2017) |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
ANU_IIPC-TAREA_2017_84-96.pdf | 3.39 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License