Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri.unsam.edu.ar/handle/123456789/2224
Title: Filosofía(s) de la restauración.
Authors: Cometti, Jean-Pierre 
Keywords: OBRA DE ARTE;BIEN CULTURAL;RESTAURACIÓN;TÉCNICA DE CONSERVACIÓN;ONTOLOGÍA;ARTE CONTEMPORÁNEO
Issue Date: Oct-2015
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. UNSAM Edita
Source: Cometti, J. P. (octubre, 2015). Filosofía(s) de la restauración. Anuario TAREA : sección Lecturas, 2 (2), pp. 202-232.
Series/Report no.: Anuario TAREA : Diez años de TAREA en la Universidad Nacional de San Martín: legado, realización y proyecto. (octubre 2015), 2 (2)
Abstract: 
La práctica de la conservación y restauración de objetos culturales constituye una curiosidad moderna, atestigua la transformación de la noción del tiempo. El significado de los objetos culturales está condicionado por una red de relaciones que los tiene cautivos. La labor del conservador consistiría en presentar una hipótesis de sentido, un posible equilibrio entre todos los valores en juego. Aunque los objetos se transforman y se degradan irremediablemente con el tiempo, la importancia que les atribuimos reside en su duración, y ya no en su pertenencia a un momento histórico. Los criterios de la restauración reclaman entonces una conciencia crítica, puesto que la ontología de los objetos culturales es provisoria y siempre cambiante. Lo que se emprende en este campo se decide en condiciones que pertenecen a un presente, forzosamente transitorio. Algunas nociones indiscutibles como la integridad y otras normas habituales de tratamiento, pueden considerarse discordantes para abordar los problemas del arte contemporáneo, porque descansan en un tipo de obra que las vanguardias trastornaron y en un conjunto de posiciones filosóficas que ya no resultan eficaces. Las prácticas de la conservación y de la restauración han sido diversas y lo siguen siendo, por las incertidumbres ligadas a las nuevas tecnologías.

The conservation and restoration practice of cultural objects is a modern curiosity, gives testimony about the transformation of time concept. There is a relationships-net that determines the meaning of cultural objects. The conservator’s job would be giving a hypothesis of sense, a possible equilibrium between all values included. Even if objects transform themselves and degrade themselves inevitably with passing time, the importance we give to them resides in their lasting time and no more in their belonging to a determinate historic moment. Restoration criteria are claiming a critical consciousness, and that because of the cultural objects ontology is temporary and always changing. Whatever you will begin in this field, is decided in conditions that belong to a present, necessarily transitory. A few unquestionable notions as the integrity and others usual rules of treatment might be considerate dissenting to approach the problems of contemporary art, because they lay in a kind of art that vanguards unsettle and in a philosophical positions combined that are no longer effective. Conservation and restoration practices were different and they still are, because of the uncertainties of the new technologies.
Description: 
Artículo de anuario
URI: http://ri.unsam.edu.ar/handle/123456789/2224
ISSN: 2469-0422
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Núm. 2 (2015)

Files in This Item:
File SizeFormat
ANU_IIPC-TAREA_2015_2_202-232.pdf277.72 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

37
checked on Mar 22, 2024

Download(s)

103
checked on Mar 22, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons